Kenttäesittely

Merellinen golfelämys

Virpiniemen kentän alkuperäisen Master Plan -suunnittelun on tehnyt pohjoismaiden johtaviin kenttäarkkitehteihin kuuluva Jan Sederholm. Hänen suunnittelemiaan ovat monet suomalaiset huippukentät, kuten Pickala Golf (Siuntio), Kullo Golf (Porvoo), Nevas Golf (Sipoo), Tahko Golf (Nilsiä) ja Tarina Golf (Siilinjärvi). Kentän loppusuunnittelusta on vastannut arkkitehti SAFA, rakennusneuvos Matti Heikkinen ja oululainen arkkitehtitoimisto UKI Arkkitehdit Oy.

Suunnittelussa on huomioitu Virpiniemen alueen tarjoamat ainutlaatuiset ja monipuoliset maastolliset mahdollisuudet, jolloin niin meren läheisyys kuin harjumaisemakin tuovat pelaajalle haasteita koko kierroksen ajaksi. Pohjanlahden merellinen hiekkakangas on ideaalinen pohja golfkentälle. Routimaton maapohja takaa varhaisen kasvun nurmelle ja vesi imeytyy pinnan läpi nopeasti pahimpinakin sadepäivinä. Kuten muillakin “dyynikentillä” hiekkapohja yhdistettynä huolelliseen rakentamiseen mahdollistaa varhain aukeavat ja korkeatasoiset viheriöt. Virpiniemessä voi maailman upeimman pelin aloittaa useimpina vuosina jo kiurun aikaan.

Harju ja Meri

Merellinen Virpiniemen golfkenttä jakaantuu kahteen selkeään osaan – Harju ja Meri. Ensimmäiset yhdeksän väylää sijoittuvat kangasmaastoon, jossa on korkeuserojen mausteena haasteellisia lampia ja esteitä. Monilla väylillä voit valita oman reittisi viheriölle – taitojesi ja mieltymystesi asettamissa rajoissa.

Yhdeksännen väylän jälkeen tarjoutuu tilaisuus poiketa virkistäytymässä klubilla ennen Meren yhdeksää väylää. Jo ensimmäiseltä väylältä avautuu upea näkymä Pohjanlahdelle. Näillä yhdeksällä väylällä peliin tuo oman mielenkiintoisen lisänsä tuuli, joka pahimmillaan voi viedä pallon aina meren pohjaan saakka. Meren väylillä pääset nauttimaan links -golfin parhaista puolista!

1. TEMOTEK

Tervetuloa Virpiniemi Golfiin! Kentän aloittaa lempeä vasemmalle kaartava lyhyt dogleg, johon on maisemoitu taemmilta tiiltä näyttävästi palloja odottava pieni kivikko. Väylä on kuitenkin vaivattomasti tavanomaisella avauksella saavutettavissa. Vasemmalla puolella väylää majailee muinaismuistoalue, lienee viikinkien perua, ja se on museoviraston päätöksellä rauhoitettu, siispä sieltä ei palloaan sovi mennä hakemaan. Griini on pitkähkö, kapeahko ja melko hyvin vartioitu, vasemmalla ruohoinen alarinne ja oikealla soma bunkkeri, joten niiden väliin pitäisi pallo saada laskeutumaan. Hieman kallisteleva griini antaa hyvin tuntumaa tuleviin putteihin.

Irene Seppänen, kapteeni

2. OULUN OSUUSPANKKI

Helppo ja lyhyehkö par 4. Vieraspelaajat voivat harhautua avauslyönnissä suuntaamaan liikaa oikealle waste-alueelle, koska korotettu tiiausboxi ”käskee” voimakkaasti oikealle. Väylän keskellä oleva komea mänty on hyvä tähtäyspiste (koska ei pallo siihen osu kuitenkaan!). Avaukseen ei tarvitse käyttää draiveria, mutta pitkälyöntiset pääsevät onnistuessaan hyvin lähelle viheriötä. Lyhyt nosto viheriölle, joka viettää loivasti vasemmalle.

Jarmo Husso, kapteeni

3. iLoq

Tervetuloa Järvi-Suomeen! Ennen tiiausta pitää päättää, aikooko väylän pelata etelä- vaiko pohjoisrantaa pitkin, keskellä on näet kaksi komeaa järveä peräkkäin. Eteläinen reitti hieman oikaisee matkaa, kun taas pohjoinen taitaa olla helpompi, toki esitellen pari laajahkoa bunkkeria peliin mukaan. Reilun omakotitontin kokoinen griini sopii mainiosti sekä hyvän tuloksen rakentamiseen että pitkien puttien harjoitteluun.

Irene Seppänen, kapteeni

4. VOLKSWAGEN

Pitkähkö par 3, joka on rankattu melko vaikeaksi.  Mitään ilmeistä syytä sille ei ole, mutta tilastot osoittavat, että väylä pelataan usein vastatuuleen ja omakotitalotontin kokoinen viheriö ei ole näennäisestä helppoudestaan aina saavutettavissa. Vältä vasemmalla olevia kumpuja, sillä niistä pallosi ottaa usein negatiivisen pompun pitkään raffiin.  Riittävän iso maila on ratkaisu tälle väylälle. Lipun ollessa takana, edessä on kaksitasoinen puttihaaste.

Jarmo Husso, kapteeni

5. SALON VIRHO

Kahden järven taktiikka jatkuu täälläkin, nyt tosin poikittain rakennettuina. Avauslyöntiä helpottaa hyvin leveä väylä, josta sitten toinen lyönti griiniä kohti, ja jos toinen lampi huolettaa niin hieman oikealta kiertäen pallo pysyy helposti kuivana. Griini onkin sitten porrastettu ja lipun paikasta riippuen joko vaikea tai erittäin vaikea putattava. Havaintojen mukaan kallistus on joka paikassa tulosuuntaan eli sitä toista lampea kohti.

Irene Seppänen, kapteeni

6. SÄHKÖ-ARKTIA

Oikealla oleva lampi on varsinainen pallorohmu! Avaukseen tarvitaan hyvä draivi , joka lennättää pallon riittävän pitkälle. Maasto viettää voimakkaasti kohti lampea ja bogey-pelaajan kannattaakin suosiolla valita ”kolmella päälle” -taktiikka. Viheriö on on voimakkaasti kallellaan etuosaan päin, joten lähestysmislyöntiä ei missään nimessä kannata lyödä pitkäksi. Virpiniemen yksi hankalimpia puttaussuuntia on silloin vastassasi.

Jarmo Husso, kapteeni

7. LOTVONEN LKV

Leveä, mutta vastaavasti melkoisen pitkä loiva ylämäkiväylä, joka ei suosi oikeakätisiä slaissin lyöjiä lampeen viettävän raffin kallistuksen takia. Usein hieman vastatuulinen, mikä tuntuu pidentävän väylää entisestään. Griini miltei rivitalotontin kokoinen, jota vartio oikealla ruohobunkkeri ja vasemmalla hiekallinen bunkkeri.

Irene Seppänen, kapteeni

8. AM LUKKOASEMA

Lyhyt ja helpohko par3.  Tiiauspaikka on tuulelta suojassa ja harhauttaa helposti mailavalintasi, joten huomioi olosuhteet jo tullessasi väylän alkuun. Kaksitasoinen viheriö on haasteellinen, varsinkin alamäkeen. 

Jarmo Husso, kapteeni

9. PATAÄSSÄ

Loivasti vasemmalle kaartuva vehreä väylä, jossa suora aloituslyönti palkitaan hyvällä toisen lyönnin maisemalla. Täälläkin griini on varsin suuri sisältäen hieman hankalasti tulkittavia piilokallistuksia. Griinin takana väijyy syvä bunkkeri eli lyhyt lähestyminen on pitkää parempi.

Irene Seppänen, kapteeni

10. LAPIN KULTA

Dogleg oikealle par 4. Avauksen tulee olla riittävän pitkä, jotta viheriö  aukeaa kakkoslyöntiin. Liian lyhyt avaus jää nurkan taakse maskiin. Kulman oikaiseminen vaatii superdraivin, joten malttia peliin. Viheriölle on haudattu useita kuplavolkkareita ja lipun paikasta riippuen pallon sijoittaminen on ratkaisevaa. Nostettu viheriö ei anna anteeksi liian lyhyttä lähestymistä.

Jarmo Husso, kapteeni 

11. JUHAN AUTO

Ihana dogleg vasemmalle, joka tosiaan on koiran kintun muotoinen. Avauslyöntiä voi kokeilla metsän yli kohti griinin etureunaa, mutta klubipelaajalle sopivan mittainen avaus keskelle väylää tekee terää. Kakkoslyönti keskelle griiniä voi olla hyvä ratkaisu lipun paikasta huolimatta, bunkkerit ja lampi houkuttelevat epävarmoja palloja puoleensa.

Irene Seppänen, kapteeni

12. OULUN BAARI

HCP 1 -rankattu vaikea par 5, jossa tuloksena on yleensä palkitseva par tai katastrofi. Tyypillinen joko-tai väylä. Mieti siis pelisi tarkkaan.  Avauslyönnissä draivi yltää helposti vasemmalla väijyvään lampeen, johon maasto viettää voimakkaasti. Kakkoslyönti kohti amerikkalaisen jalkapallon maalia (= kaksi mäntyä), josta enää 100 viheriöön keskelle. Viheriö on 52 metriä pitkä, joten tarkista lipun sijainti. Rivakka merituuli tekee väylästä todella haasteellisen. Vaunualue sijaitsee vasemmalla, jonne pallo eksyessään vaatii omat toimenpiteensä. WARNING!

Jarmo Husso, kapteeni

13. CORONARIA

Useimmiten myötätuuliväylä, joka on molemmista reunoista varustettu tilavilla bunkkereilla. Liikaa vasenta kierrettä voi viedä pallon lampeen, jota ei tiiboksista helposti näe. Tässäkin siis suora avauslyönti tekee tuloskortille hyvää. Griini on tässäkin iso ja aina tulosuuntaan sekä lampeen kalteva, mikä kehittää putinlukua monella tavalla.

Irene Seppänen, kapteeni

14. OULUN PORAKAIVOT

Taas mennään kohti merta. Par 5, jonka mahdolliset vaikeudet alkavat vasta kolmoslyönnistä. Avaus draiverilla (usein pisin draivi-kisa järjestetään tällä väylällä), jatko väyläpuulla väylän vasempaan reunaan. Viheriö on vinottain tulosuuntaan nähden ja vahvasti bunkkeroitu molemmin puolin. Lähestyminen väylän oikeasta reunasta johtaa tilanteeseen, jossa sinulla on edessäsi bunkkeri, kapea viheriö, takana bunkkeri ja Pohjanlahti. Tuulikerrointa tarvitaan usein, sillä tämä on merenranta-golfia parhaimmillaan. Nauti.

Jarmo Husso, kapteeni

15. RUSKON BETONI

Kentän signature –väylä. Upeasti meren ympäröimä lyhyt väylä, jossa avaus griinin keskelle on paras tapa nostaa hymy huulille. Meren puolella lähin dropattava paikka on Luleån kaupunginhotellin pihassa, joten pallon karatessa pelistä dropping zone griinin jollakin nurkalla voi pelastaa.

Irene Seppänen, kapteeni

16. GALAXO

Par 4 ”pomputteluväylä”, joka väyläkartan perusteella näyttää haasteelliselta, mutta ei todellisuudessa ole sitä. Ensimmäisen kaislikon yli riittää joko pitkä rauta tai hybridi. Kakkoslyönti vaatii sekin veden ylittämisen, mutta lyhyt rauta useimmiten riittää. Vahvasti bunkkeroitu viheriö on iso, joten lipun paikkoja on laaja kirjo. Oikea yläkulma on vaikein , joka vaatii erityisesti vauhtikertoimen olevan kohdillaan. Pelattuasi reiän loppuun, muista katsoa maisemaa taaksepäin. Tämä on suomalaista golfmaisemaa parhaimmillaan.

Jarmo Husso, kapteeni

17. AALLON

Loivasti vasemmalle viettävä väylä kysyy jämäkkää avauslyöntiä, joka on hyvä suunnata keskelle tai hieman vasemmalle griiniä kohti. Vasemmalla on pitkä out –alue ja oikealla lampi, mutta toki väylällä tilaa on. Griiniä vartioi melkoinen lipallinen bunkkeri, josta voi olla todella hankalaa nousta ylös yhdellä lyönnillä. Griini on mainiosti joka suuntaan kalteva eli tässä on hyvä harjoitella puttaamista.

Irene Seppänen, kapteeni

18. SÄÄSTÖPANKKI OPTIA

Kierroksen päättää par 3 klubitalon parvekkeen eteen. Griiniosumaa suositellaan voimakkaasti, sillä negatiivinen pomppu oikealle vie OB ja vasemmalla vaanii range! Viheriön oikeassa reunassa on salakavala notko, joka helposti vierittää pallosi pois viheriöltä. Birdie palkitaan usein aplodeilla klubiravintolan kuistilta. 

Jarmo Husso, kapteeni

Väyläkartta

Slopetaulukot 

Harjoittelualue

Virpiniemi Golfin harjoittelualue palvelee kaiken tasoisia pelaajia sekä lisäksi se toivottaa aloittelijat ja golfista kiinnostuneet tervetulleeksi. Vieraile klubitalon toimistolla, niin caddiemasterit auttavat sinut homman alkuun! Klubitalolta saat myös mailat lainaan.

Rangelta löydät pallokoneen, joista saat korillisen palloja poleteilla, rangekortilla tai pankkikortilla. Poletin hinta on 2,50 € ja sillä saa noin 30 palloa. Poletteja ja rangekortteja voit ladata caddiemasterin toimistolla. Pitkien lyöntien harjoittelun lisäksi rangelta löydät myös griinit puttailua ja chippailua varten.

Par 3-harjoittelukenttä sijaitsee aivan klubitalon vieressä ja sen käyttö on jäsenillemme maksutonta. Kentältä löydät kolme lyhyttä väylää ja kuusi lyöntipaikkaa. Par 3-kentän käyttö on 10 € aikuisilta ja 5 € junioreilta.